Min cykel under 2014

November 11, 2014 by David Näsvik

Min cykel under 2014

Då jag var tvåa av cykeln på långdistans-EM i triathlon i Almere, samt gjorde en habil instats i Ironman Florida så tycker jag det är på sin plats att presentera min slitvarg. Under säsong 2014 har jag cyklat på en Cervelo p5-3 som Cykelcity hjälpt mig att sätta ihop. Cykeln är spec’ad i detalj av mig, där varje komponent har en tanke bakom sig.

Ramen är Cervelo P5-3, där bromsarna är synliga och inte integrerade. Enligt Cervelo förlorar man ungefär 3w på det, vilket svider rejält, fast och andra sidan blir cykeln istället väldigt mek-vänlig och enkel att handha. Något jag uppskattar, t.ex lätt att justera bromsar, bromsgummin. Men det är framför allt upp och nedpackning som snabbas upp och då jag reser ungefär 10 gånger per år med cykeln så blir sånt viktigt för mig.
David Näsvik

Valet av styrstam föll på Shimanos inställbara som man kan vinkla steglöst. Visserligen har jag en “fixed” no-name för min cykelinställning som används för backiga banor, då den faktiskt är nästan 200gram lättare. Trots viktskillnaden föredrar jag den inställbara pga packningen, som jag nämnde ovan, istället för fyra pillriga småskruvar på standard styrstammen (som kräver att man drar åt dem rätt), så har jag med den inställbara endast en skruv som man kan dra åt rejält, utan att behöva oroa sig för att första karbon. Med andra ord en redig tidsvinst och mindre huvudvärk vid upp och ner packning. Nästa gång jag packar upp min cykel skall jag filma det och visa hur fort det går. Har gjort det på sub fyra minuter, förmodligen snabbare än vad många byter en punktering på.

Med P5:an följer Magura hydrauliska bromsar och handtag, de är aero och bromsar extremt bra. Måste erkänna att jag inte gillar att jag inte är händig nog att meka med det hydrauliska, samtidigt så har de räddat (överlägsen bromskapacitet) mig minst två gånger från olyckor vilket väger upp. Dessutom har jag inte än behövt byta bromskabel och haft noll med strul med den dolda bakbromsen, vilket annars är ett ganska vanligt problem.

Sedan kommer ju fråga om jag kör elektriskt eller inte, jag har alltid varit ett stor “fan” av Shimano då de gör bra och prisvärda grejjor. Jag har absolut inget emot elektroniska växlar, men då jag har en viss förkärlek med att träna/tävla på olika hjul och trainer med olika distanser, som ställer det till problem med för Di2 (justering vid hjulbyte med annorlunda distans på kassetten). Detta är något Shimano har en snyggare lösning på idag, så om jag hade stått inför samma val nu hade jag nog valt Di2 istället. Kan idag åtminstone känna mig trygg med att jag enkelt kan meka allt om något strular eller går sönder inför tävling / träningsläger. Således har jag genomgående Shimano Dura-Ace 9000 som komponenter på cykeln.

Vevpartiet är dock inte Shimano, utan en Quarq Riken med SRAM-redvevar. Quarq’s senare versioner är grymt stabila när det kommer till zero-offset (inte värmekänsliga). Jag har kanske inte kommit upp i samma gurustatus som Erik Greijus, men med tanke på alla mina Android ANT+ applikationer har jag kunnat följa “driften” noga och är superimponerad av vad Quarq lyckats prestera. Förenklat sagt, jag är mycket nöjd med de siffror som presenteras och jag har haft möjlighet att verifiera dem.

Det jag är mest nöjd med cykel är min Aerobar, Shimano Missile Pro. Jag har meckat om den lite för att anpassa mig, för att få upp vinkeln på “pinnarna” så har jag helt sonika sågat av en spacer och klämt i mellan, resultatet blev helt perfekt. Nu scoop’ar jag ingen luft längre med armarna och air-foilen på basebaren är i perfekt vinkel, sedan kanske det inte är en supersnygg lösning, jag är dock galet nöjd.
aerobar Ja cykeln var skitig då, men jag hade ju just mekat.

Sadeln har något som byts ut lite då och då, just nu kör jag på en Specialized Sitero, mest för att jag tycker flaskinstallationen är så himla smart. Den är faktiskt lite oskön ifall man sitter på spetsen(läs hård padding), men helt okej ändå. Man behöver inte bli helt förvånad ifall den är utbytt i framtiden.

Hjulen jag kört på denna säsong är Zipp Z9 Disc och Zipp Firecrest 800, Tubular, med Vittoria CX däck. Historiskt har jag kört på CS. Dock har jag kommit fram till att jag sover bättre inför tävlingen ifall jag startar med de lite mer punkasäkra CX-däcken, istället för CS som är gjorda för bancykling..

Nu har jag ju nämnt alla pinaler, men glömt det viktigaste, man måste ju sitta skönt på cykeln och det gör man ju bara om man har en riktigt bra bike-fit. Jag har alltid trott att jag haft all information om hur jag själv sitter bäst på cykeln, så gruvligt fel jag hade. Ringde Björn Andersson 2012 och frågade ifall han visste någon bra…eftersom han är en extremt ödmjuk människa så föreslog han inte sig själv utan en fransk lirare som bland annat “fittat” Sylvain Chavannel. Lång historia kort: 2013 hjälpte Björn mig, wow-känsla efter han var klar, satt så himla mycket bättre och resultaten uteblev inte heller! Så stirra er inte blind på prylarna, se till att de passar er också och då pratar jag inte om färgvalen, då jag tydligen är färgblind enligt frugan :-)

Comments

  1. Sami says:

    Vilken hoj och vilket arbete du lagt ner på optimera allt i detalj för dig. Lite “Gunde Svan” vibbar på det :-). Ny i sporten och söker TT hoj, dock motiverar inte min kapacitet en sådan här läckerbit. Skulle du däremot ha nåt stående i garaget som är till salu (är 191-192 cm lång, finns inte så många beg. ute på marknaden i den sizen), så hojta.

    • Visserligen så tror jag att både min fru, svärmor och snart bror skulle bli väldigt glada ifall jag gjorde mig av med min lite hojjar så har jag faktiskt inget jag vill sälja. Däremot så kommer ju kanske denna cykel vara till salu snart, lite beroende på vad jag kör på under 2015. Men det blir inte garage-pris på den 😉

      Just spacer-grejjen där blev galet bra, var skeptisk till hur hållbar lösningen var, men med tanke på att den inte gick sönder på Almeres cyklocross-bana så oroar jag mig inte så mycket över det mer.

      • Sami says:

        Hmm en P5:a hade passat min kropp och garage :-) Maila mig vad du tror du kommer sälja den för. Stress-free sale:)

        Almere, i Holland? Där är väl vägarna alldelels nya? Den staden fanns ju inte ens för typ 20 årsedan.

  2. Jesper says:

    Riktigt grym hoj både Cervélon och din nya Scott
    Grymt kul och följa dig med.
    Det råkar inte vara så att Cervélon är kvar och du tänkt sälja den?
    /Jesper (en som suktar efter en P5:a ;))

Leave a Comment

cykloteketlogo-payoff Apollo_logo_bla-1 logo_dark