Bästa från Playitas / Fuerteventura

February 20, 2016 by David Näsvik

För de som följer mig på Instagram så har nog ingen undgått att jag varit på Playitas och tränat några veckor. Har med mig hem 20.000 bilder och 20h video material från detta fantastiska ställe så det har tagit mig ett ganska bra tag att sammanställa allt, här är dock det jag har hittat hittills bland alla bilder. Man skulle kunna tro att jag vid mitt 6:e besök på ön skulle kunna ha tagit udden av magin att alltid åka till samma ställe, men det var tvärtom, detta var min bästa resa. Vädret hade omöjligt kunnat varit bättre och när sedan träningen går fantastiskt bra ja då blir ju stämningen på topp så svårt egentligen att inte ha ett kanonläger med de förutsättningarna. Anledningen till varför träningen gick så bra denna gång berodde nog mycket på att jag kom ner med väldigt bra form, framför allt simform. Historiskt sett så brukar jag få kämpa livet ur mig för att hänga med på landslagssimningarna nu drog jag mycket på bana två och hade inga större problem att hänga med på snabbanan(bana ett). Så den negativa spiralen byttes mot en positiv, istället för att vara slut när simpasset var över så hade jag massor med energi över till cykel och löpningträningen, vilket i sin tur ledde till bättre återhämtning, dvs att jag kom fräsch till nästa simpass osv. Just för mig är det väldigt viktigt att komma relativt utvilad till ett simpass då jag simmar mycket på kraft, saknar jag det så blir det extra slitigt att försöka uppbringa något som inte finns, varför resten av träningen blir lidande.

Gjorde några episka pass på ön, både cykel och löpmässigt, sedan kan man väl även räkna med 7500m simning i långbana med landslaget. Svårslagna cykelpass för framtiden gjordes iaf, vad sägs om denna lilla tur? Sedan hade jag riktigt bra löppass med Daniel Hansson och Kristin Larsson, känns alltid bra att kunna springa snabbt på Fuerteventura då vind och terräng gärna gör en lite långsammare, dvs snabb löpning där betyder bra form!

Cyklade några pass med Svensk och Norska landslaget då kunde det se ut så här
norge

Bilden speglar inte verkligheten så bra, man skulle för ett tag kunna tro att jag cyklade lugnt och förståndigt, men med för låg utväxling så blev jag tvungen att kör om en del.

G0040849

Istället så blev det allt som oftast att jag fick jaga Morten som trodde att jag tävlade uppför, medan jag egentligen bara försökte ta mig upp med min utväxling..

Morten var halvhyfsad på att köra nedför så bland annat så tog jag mitt hastighetsrekord på hela 90.2km/H, så ned följer lite bilder från det
G0040862

902

Jag lovad ju i ett svagt ögonblick på instagram att jag inte skulle försöka mig på att slå 90.2, men samtidigt så ville jag ju ge er läsare en inblick hur sådana hastigheter känns, här går det minst i 85, på en väldigt bra väg att köra snabbt på, dvs med god sikt. Hoppas videon funkar på alla möjliga plattformar, jag har testat på ett gäng devices i alla fall. Dock så vill jag tillskillnad från Youtube erbjuda bästa kvalité så var beredd på att det kan buffra ett tag, full HD.

Det där med sikt är ju en viktig sak alltså, t.ex är denna bild ett bra exempel varför jag är en fegis i serpor…
bramedbroms

Bra med broms ibland, när man möter bilister som genar i serpor, då är man glad att man inte körde så fort..

Blev ju inte bara träning, denna morgon var jag extra morgonpigg och tänkte att jag skulle ta en time-lapse på berget bredvid Playitas, blev ruskigt bra resultat om du frågar mig, framför allt då det var min första time-lapse jag gjort.

Är ganska teknikintensivt att göra time-lapse, jag använde mig av en gopro, en padda som styrde goprokameran, en mobil som gjorde time-lapse också(backup), samt en mobil att fota själv med, här nedan följer lite bilder som jag tog med den.
20160207_082923
20160207_083408

kklll

Det är ju lite medvind ibland på ön, snällt sagt. Då kan det gå så här fort på platten, rätt härlig känsla. T.ex så påstår ju Gabriel och Axel att jag snittade nästan 50km/H som lok på vårt sista pass tillsammans, vet inte om det stämmer men fort kan det gå!

Ön är vacker och det finns många fina ställen att cykla på, denna bit är en av mina favoriter.

Andra ställen som är värda och se är sanddynerna vid Corralejo, eller som jag brukar säga Corra-con-lecho
sand

Må vara en av de vackraste stränderna, men sanden sliter lite på cykeln också, fast det hindrade mig inte från att vara där rätt ofta ändå!

En sak som jag älskar med Fuerteventura är den spanska förståelsen för cyklister, alla visar god hänsyn och håller verkligen avstånd. Tyvärr finns det en och annan turist som inte gör det. Gissa vem som inte är en local i klippet nedanför. Tänk på att det är vidvinkelfilmning så ja rätt close call..

Nedan följer bara ett litet urval på bilder som togs under resan, hoppas kunna åka dit senare ivår igen, tror ni förstår varför!

nedfor

Riktigt kul att köra nedför ibland

Untitled-8

Många fina vyer blir det, gäller dock att inte ha höjdskräck.

barkaka

Hade faktiskt en hel vilodag på de tre veckorna jag var där, då blev det stranden!